|
Scenariusz godziny wychowawczej - negocjacje
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6718 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Na poprzednich zajęciach uczniowie poznali pojęcie negocjowania jako skuteczną netodę rozwiązywania konfliktów. Tematem tych zajęć jest praktyczne ćwiczenie negocjowania.
Scenariusz godziny wychowawczej w klasie II technikum Temat: Negocjujemy... I. Cel ogólny: Ćwiczenie umiejętności negocjowania. II. Cele szczegółowe: Uczeń:
- przedstawia rzeczowe argumenty, broniąc swoich racji,
- przestrzega kultury dyskusji,
- stosuje się do zasad i etapów negocjacji,
- ocenia skuteczność przeprowadzonych negocjacji.
II. Metody:
- prelekcja nauczyciela,
- drama – negocjacje,
- pokaz,
- dyskusja kierowana.
III. Środki dydaktyczne:
- foliogramy – załączniki nr 1,
- kwestionariusz – załącznik nr 2.
IV. Przebieg zajęć:
- Przypomnienie głównych zasad negocjowania.
- Nauczyciel przedstawia poszczególne etapy negocjacji (załącznik nr 1).
- Ćwiczenie: Spróbujcie negocjacji. Wyobraźcie sobie następującą sytuację: niedługo połowinki. Część klas chce iść na dyskotekę bez nauczycieli, w swoim gronie. Inni natomiast chcą zorganizować tradycyjny bal i zaprosić grono pedagogiczne. Doszło do konfliktu. Jeśli nie zostanie on rozwiązany, nie będzie żadnej zabawy.
- Nauczyciel drogą losowania dzieli klasę na dwa zespoły. Każda zajmuje inne stanowisko. Zespoły udają się na naradę, w trakcie której mają sformułować i spisać swoje argumenty. Każda grupa powinna wybrać po trzech przedstawicieli – głównych negocjatorów oraz sekretarza. Negocjatorzy siadają na przeciwko siebie i próbują rozwiązać konflikt. Negocjacje powinny mieć dwie albo trzy tury, po których negocjatorzy spotykają się ze swoimi zespołami, wysłuchują ich komentarzy i wspólnie zastanawiają się, jakie propozycje można złożyć drugiej stronie. Przed przyjęciem ostatecznego rozwiązania konieczna może się okazać jeszcze jedna konsultacja z zespołem. Negocjatorzy powinni stosować się do zasad i etapów negocjowania, foliogram powinien znajdować się w zasięgu ich wzroku.
- Na koniec obie strony powinny podpisać uroczyste porozumienie. Jeśli nie uda się osiągnąć kompromisu, należy podpisać „protokół rozbieżności” zawierający ustalenia, które udało się uzgodnić oraz sprawy, w których nie było porozumienia.
- Nauczyciel uświadamia uczniom, że w sytuacji gdy sporu nie uda się rozwiązać, obie strony poniosą straty (połowinek nie będzie wcale).
- Na koniec zajęć uczniowie wypełniają kwestionariusz – (załącznik nr 2), który pozwoli im obiektywnie ocenić skuteczność negocjacji.
Załącznik nr 1 Etapy Negocjacji
- Wypowiedzcie swoje stanowisko i wysłuchajcie stanowiska drugiej strony. Sekretarz zapisuje oba stanowiska na tablicy podzielonej na dwie części.
- Zamieńcie swoje stanowisko na potrzeby, czyli powiedzcie o interesach stojących za tym stanowiskiem. Wysłuchajcie, jakie są potrzeby (interesy) drugiej strony. Podkreślcie najważniejsze potrzeby obu stron. Sekretarz zapisuje je pod stanowiskami.
- Określcie i zapiszcie wspólne interesy łączące obie grupy.
- Postarajcie się znaleźć jak najwięcej rozwiązań sytuacji – „burza mózgów”. Sekretarz wszystkie pomysły zapisuje na tablicy.
- Oceńcie te rozwiązania i wspólnie wybierzcie najlepsze z nich. Sprawdźcie, czy spełnia ono potrzeby obu grup, czy jest realistyczne i czy obie strony je akceptują.
- Spiszcie ostateczne porozumienie lub „protokół rozbieżności”, jeśli nie osiągniecie kompromisu.
Załącznik nr 2 Kwestionariusz: Czy zaproponowane przez negocjatorów rozwiązanie konfliktu jest dobre?
- Czy rozwiązanie jest konkretne? Czy określa:
- kiedy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ...
- gdzie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ...
- jak. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ...
- kto i co ma zrobić?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
- Czy jest sprawiedliwe? Czy obie strony w równym stopniu odpowiadają za wprowadzenie rozwiązania w życie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
- Czy jest realistyczne? Czy obie strony na pewno będą mogły wykonać to, do czego się zobowiązały? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
- Czy ta propozycja rzeczywiście rozwiązuje problem? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
- Czy rozwiązuje problem na zawsze? Jeśli nie, to na jak długo? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
scenariusz opracowała Joanna Curyl |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|